Overheid en onderwijskunde: over het geloof van Thomas en het ‘nieuwe vertrouwen’ in de mens

Overheid en onderwijskunde: over het geloof van Thomas en het ‘nieuwe vertrouwen’ in de mens

Productgroep Opvoeding, Onderwijs & Overheid
3,90
Abonneeprijs: 1,56

Omschrijving

Het geloof doet de ronde. Het is niet mijn, niet uw geloof. Het is het geloof van niemand en dat van ons allen. Het is het wantrouwen van niemand en van ons allen. Het is de vertwijfeling van een ieder die de zekerheid ontbeert. Het verlangen hieraan tegemoet te komen en geen ander heeft de berekening als zijnswijze ingevoerd, het vertrouwen vervangen door calculatie en de menselijke omgang door output. ‘Het’ is er overal: in de postkantoren in Engeland, waar tevredenheidsindexen van cliënten de weifelaar moeten overhalen zijn brief toch maar met de Royal Mail te versturen; in de ziekenhuissector, waar het aantal personen op de wachtlijsten omlaag moet, en waar men dat tracht te realiseren door alleen nog ingewikkelde ingrepen op de listings toe te laten (aldus een merkwaardige opvatting over vooruitgang verhullend); in het onderwijs, waar de meetlat nu echt gevierd wordt en in het onderzoek over dat onderwijs, waar het niet langer publicaties zijn, maar impactfactoren die de toon zetten van het kwaliteitslabel. De moraal van het verhaal over de statisticus die niet kon zwemmen en verdronk in een rivier die gemiddeld één cm diep was, behoeft nochtans geen uitleg.