PIP 83 - 2015 (Compleet nummer)

PIP 83 - 2015 (Compleet nummer)

Productgroep PIP 83 - 2015
9,95

Omschrijving

6 Interview Coosje Wijzenbeek: ‘Niemand voelt zich in het ensemble ongezien’ Het enige onderwijsterrein waarop men de leraar consequent als ‘pedagoog’ is blijven aanduiden is dat van het muziekonderwijs. De eigenzinnige vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek wordt door haar vele succesvolle leerlingen op handen gedragen. Aan Bas Levering vertelt ze hoe ze eruit haalt wat erin zit. Bas Levering
14 Onderzoek De kern raken in een online consult: De pedagoog in de digitale wereld Ouders maken veelvuldig gebruik van internet om informatie, advies en soms ook hulp te zoeken over opvoeding. Maar pedagogen en internet, het lijkt geen liefde op het eerste gezicht. Kun je de ‘eigen kracht’ van een ouder versterken met behulp van een zo vluchtig medium? Christa Nieuwboer
20 Pedagogiek Pedagogisch kader onderwijs en kinderopvang: Kinderopvang en onderwijs komen niet vanzelf bij elkaar. Culturele veranderingen zijn nodig om deze werelden bij elkaar te brengen: een proces van vallen en opstaan in alle geledingen van de betrokken instellingen. Anke van Keulen
24 Opinie Oefening baart kunst: Tot besluit van haar columns in PiP schrijft Daphne Clement over het omgaan met verschillen in de dagelijkse praktijk van de gemengde school. Daphne Clement
30 Achtergrond De DSM is dood. Leve de DSM!: De vroegere populariteit en de verbinding van een kinderpsychiatrische diagnose met geldstromen vanuit de farmaceutische industrie dreigen de DSM nu de das om te doen. Peter van der Doef
36 Achtergrond 24 Trauma in de tijd: De geschiedenis van trauma is vooral de geschiedenis van oorlog, mannen en geld. Vrouwen en kinderen komen er niet vaak in voor. In dit nummer het eerste deel over ‘trauma in de tijd’. Francien Lamers-Winkelman
&verder...
3 Redactioneel
12 Nieuw! Column Martine Borgdorff
13 De casus
18 Waar hangen ze uit?
28 Mieren
29 Generatie M
35 Oproep lezersbijdragen
41 Communiceren met kinderen
42 Het beslissende boek
45 iPiP
46 Warm aanbevolen
51 Agenda + Volgende keer + Service
52 Pedagogiek in beeld