Procesevaluatie en kwaliteitszorg

Procesevaluatie en kwaliteitszorg

Productgroep Brede scholen in uitvoering
Anne Luc van der Vegt Kees Hilhorst | 2005 | 9789066656789
3,90
Abonneeprijs: € 1,56

Omschrijving

Na een periode van enthousiast samenwerken binnen de brede school, komt er een moment waarop de participanten zich afvragen: ‘Wat levert het allemaal op?’ Dat is het moment om te gaan evalueren. Een evaluatie is geen doel op zich, maar dient onderdeel te zijn van de kwaliteitszorg binnen de brede school. We gaan hierbij uit van drie centrale vragen, ontleend aan het Q5-project, voor kwaliteitszorg in het (voortgezet) onderwijs:
1. Doen we de goede dingen?
2. Doen we die dingen goed?
3. Wat doen we met deze wetenschap?

Deze vragen zijn richtinggevend geweest voor de evaluatie van de Groninger vensterscholen, die Sardes in het schooljaar 2003–2004 heeft uitgevoerd. In deze bijdrage geven we een beeld van de werkwijze bij de evaluatie en van de praktische bruikbaarheid van de resultaten voor één van de vensterscholen, namelijk de vensterschool Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk.