“De kinderen komen de gymzaal binnen. Eén leerling cirkelt om de groep, maar sluit niet aan. Tijdens de warming-up, stop-and-go, volgt hij niet. De leerlingen bewegen vrij op het ritme van mijn klappen en bevriezen als het stil is. Wanneer ik de tamboerijn pak, komt hij naast me lopen en doet enthousiast mee. Hij neemt mijn tamboerijn over en geniet zichtbaar van zijn rol. Bij het volgende spel dwaalt hij weer af. Ik geef hem een tamboerijn en vraag of hij de aanmoediger wil zijn. Vanaf de zijkant moedigt hij de groep aan, houdt contact met mij en de groep. Zo is hij duidelijk betrokken. De leerkracht zegt later verrast: ‘Dit heb ik hem nog nooit zien doen’.”
Yvonne Bloem, Regiocoördinator en trainer bij TeamUp op School vertelt: “Door goed te observeren en signalen van kinderen op te merken, kun je met hen in verbinding komen en ze actief betrekken bij het spel.” Ze is sinds 2017 werkzaam bij TeamUp en bezoekt scholen door heel Nederland om onderwijsprofessionals op te leiden tot TeamUp facilitator of trainer.
TeamUp op School
TeamUp is een hoofdzakelijk non-verbaal programma dat het psychosociale welzijn van kinderen versterkt via sport-, spel- en bewegingsactiviteiten. Alle activiteiten zijn gekoppeld aan thema’s, zoals ‘conflict’ en ‘assertiviteit’. Deze activiteiten helpen kinderen om hun emoties en lichamelijke sensaties te (h)erkennen, te ervaren en te reguleren, en dragen bij aan het vergroten van hun zelfvertrouwen. Veerkracht Kinderen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt, kunnen daar op uiteenlopende manieren mee worstelen. Soms is dat duidelijk zichtbaar, bijvoorbeeld door woede-uitbarstingen, teruggetrokken gedrag of moeite met concentreren. In andere gevallen zijn de signalen subtieler, zoals overgevoeligheid voor geluid of een laag zelfbeeld. Dergelijke ingrijpende ervaringen kunnen langdurige invloed hebben op de ontwikkeling van een kind