Wat zegt het lezend brein over dyslexie?

Wat zegt het lezend brein over dyslexie?

Productgroep Bestaat dyslexie?
Milene Bonte Bas Levering | 9789088509957
3,95
Abonneeprijs: 1,58

Omschrijving

Vloeiend leren lezen vergt veel oefening en laat grote individuele verschillen zien, zowel bij goede als bij minder goede lezers, waaronder kinderen met dyslexie. Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door hardnekkige problemen in het leren lezen en heeft te maken met de manier waarop hersengebieden die taal verwerken zich ontwikkelen. Hoewel er verschillende combinaties van onderliggende oorzaken mogelijk zijn, hebben de meeste kinderen met dyslexie moeite met de klankstructuur van woorden (fonologie). Daarnaast verloopt het koppelen van letters en spraakklanken minder efficiënt. Internationaal onderzoek laat gemiddeld een prevalentie zien van 5-10% bij kinderen in het primair onderwijs. Een kind van een dyslectische moeder of vader heeft 40 tot 50% kans om ook dyslexie te krijgen. Je kunt dus aanleg hebben voor dyslexie, en de bijbehorende leesproblemen hebben een biologische basis. Dat wil niet zeggen dat dyslexie met hersenscans gediagnosticeerd kan worden of dat het onveranderbaar is, maar wel dat het belangrijk is om te begrijpen wat er in de hersenen verandert als een kind leert lezen en waarom dit zo’n grote uitdaging vormt voor kinderen met dyslexie.