PIP 20 - 2004

PIP 20 - 2004

2004

Omschrijving

Bagage van thuis

Bagage van thuis

Door problematiek van de ouders of grote gedragsproblemen bij het kind, is het soms niet meer mogelijk dat het kind thuisblijft. Een kind kan dan op een groep geplaatst worden. Storend gedrag moet het zo snel mogelijk afleren, want de groep moet ook doordraaien. Hierbij gaat men al snel voorbij aan de functie die dit gedrag mogelijk in het gezin had.
Meer info
3,90
De pest aan praten

De pest aan praten

Pesten op school. Uit een onderzoek gehouden op twee scholen in Utrecht en Bussum blijkt maar weer hoeveel het nog gebeurt. Twee zeer verschillende scholen uit zeer verschillende sociale milieus. De ene een montessorischool, de andere gewoon basisonderwijs. Anja Donkers interviewde vijftig leerlingen (groep 8) en zes leerkrachten.
Meer info
3,90
Geen gewoon gezin

Geen gewoon gezin

Een stiefgezin is een gezin waarbij één of allebei de partners, een kind of kinderen hebben uit een eerdere relatie. De verwachtingen die ouders en stiefouders vaak hebben bij de totstandkoming van een stiefgezin komen vaak niet overeen met de werkelijkheid. 
Meer info
3,90
Het roer om...

Het roer om...

Vera Kuijpers begeleidt zes zij-instromers in het basisonderwijs in Amsterdam en is zelf al dertigjaar werkzaam in het onderwijs. Wat bezielt zij-instromers om zich bloot te stellen aan een klas vol pubers? Maar ook de begeleiders van zij-instromers komen aan bod: hoe begeleid je deze mensen in hun nieuwe beroep? Maar de belangrijkste vraag is toch: hoe waarborgen we een goede kwaliteit van het onderwijs?
Meer info
3,90
Hulpmiddel of keurslijf

Hulpmiddel of keurslijf

Liesbeth van Hoof is van mening dat verwetenschappelijking in de jeugdzorg ondersteunend kan zijn voor de praktijk, als het accent niet alleen bij het resultaat wordt gelegd tenminste. Het proces en de mens zelf mogen niet in de verdrukking komen.
Meer info
3,90
Ik zie wel iets in een pedagogisch Deltaplan

Ik zie wel iets in een pedagogisch Deltaplan

Interview met Pieter Kousemaker.
Hij combineert zijn werk aan de Universiteit Leiden met zijn eigen Praktijk voor
Speciale Kinderen. Bij de afdeling Orthopedagogiek beheert hij het domein van de vroegtijdige
onderkenning van psychosociale problematiek en ontwikkelingsproblematiek bij kinderen en de
preventie van opvoedingsproblemen bij ouders.
In zijn praktijk heeft Pieter Kousemaker de laatste jaren herhaaldelijk te maken met kinderen
met speciale gaven. Bas Levering ontmoette hem onder andere op dat terrein waar de academische
pedagogiek zich traditioneel nauwelijks begeeft.
Meer info
3,90
Staakt uw symbolisch sloopwerk!

Staakt uw symbolisch sloopwerk!

In PIP 19 ( juni 2004) stond een artikel over de vrijheid van onderwijs. Deze vrijheid is sinds lang vastgelegd in artikel 23 van onze Grondwet en waarborgt de keuzevrijheid van ouders om voor hun kinderen een school te kiezen of op te richten die past bij hun levensbeschouwing. De komst van islamitische scholen heeft de discussie over dit artikel nieuw leven ingeblazen. Politici maken zich zorgen over de gevolgen van deze scholen voor de integratie. Het kabinet stelde kortgeleden dan ook een aantal maatregelen voor die de oprichting van nieuwe scholen aan banden legt. In het onderhavige artikel werd een en ander uitgelegd. Wij vroegen lezers om te reageren. Hieronder treft u enkele eerste reacties aan. 

Meer info
3,90