PIP 26 - 2005

PIP 26 - 2005

2005

Omschrijving

De paradox van het bijzonder onderwijs

De paradox van het bijzonder onderwijs

Terwijl nog geen één op de drie Nederlanders lid is van een kerk gaat meer dan tweederde van de leerplichtige leerlingen naar een school met een godsdienstige grondslag. Deze paradox leidt nogal eens tot verhitte discussies over de bestaansgrond van het bijzonder onderwijs. De recente groei van het aantal islamitische scholen geeft aan dit debat weer een nieuwe impuls.
Wim Westerman bevraagt de geschiedenis van het bijzonder onderwijs en laat zien dat deze scholen zich steeds meer openstellen voor andere levensbeschouwingen en andersdenkenden. Daarnaast ruilen steeds meer openbare scholen het uitgangspunt van levensbeschouwelijke neutraliteit in voor een streven naar actieve pluriformiteit.
Meer info
3,90
Geweld is fun

Geweld is fun

Onderzoek naar de opvattingen van middelbareschoolleerlingen van een Rotterdamse scholengemeenschap wijst uit dat zij geweld lang niet altijd afkeuren en soms zelfs aantrekkelijk vinden. Het avontuur, de opwinding en de kick die van geweld uitgaan oefenen soms een grote aantrekkingskracht op hen uit. Wat moeten pedagogen met de betekenis die deze jongeren aan geweld hechten? Op grond van hun onderzoeksbevindingen geven Frans Spierings en Toby Witte van kenniskring ‘Opgroeien in de stad’ hun visie.
Meer info
3,90
Grootouders zijn geen opvoeders

Grootouders zijn geen opvoeders

Als je grootouders zelf vraagt of zij hun kleinkinderen opvoeden dan antwoorden ze in bijna alle gevallen: ‘Nee, het opvoeden doen de ouders.’ Ook volgens de meeste ouders zijn grootouders geen opvoeders. In dit artikel doet Age Visser verslag van zijn onderzoek naar de vraag of grootouders nu opvoeden of niet. Zijn conclusie luidt dat grootouders in het verleden nooit echte opvoeders zijn geweest en dat ze er in onze tijd ook niet meer geschikt voor zijn.
Meer info
3,90
Liever meer verhaal en minder moraal

Liever meer verhaal en minder moraal

Recensie van het boek van Joost Zwagerman, 'Door eigen hand'.
In het boek legt Joost Zwagerman de verschillen van inzicht bloot die er leven over dwingende - en vaak pijnlijke - vragen omtrent zelfmoord en de nabestaanden.

Meer info
3,90
Naar een sterkere identiteit van openbaar onderwijs

Naar een sterkere identiteit van openbaar onderwijs

Wordt de identiteit van het openbaar onderwijs bepaald door de afwezigheid van een levensbeschouwelijk grondslag? Nee, volgens onderzoekers Wiel Veugelers en Ewoud de Kat onderscheidt het openbaar onderwijs zich door haar streven naar actieve pluriformiteit, kritische burgerschapsvorming en actieve participatie. Zij helpen openbare scholen bij het verhelderen en versterken van hun pedagogische identiteit.

Meer info
3,90
Wij zijn de afgelopen tien jaar duizelingwekkend vooruitgegaan

Wij zijn de afgelopen tien jaar duizelingwekkend vooruitgegaan

Rutger Jan van der Gaag is sinds 2002 als hoogleraar klinische kinder- en jeugdpsychiatrie verbonden aan het Universitair Medisch Centrum St. Radboud. Als hoofd behandelzaken van het Academisch Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Oost-Nederland houdt hij onder meer een spreekuur voor stoornissen in het autismespectrum en een spreekuur voor second opinions. Bas Levering sprak met een enthousiaste en eigentijdse vertegenwoordiger van de professie, die in de pedagogische hulpverlening een sleutelrol vervult, over veranderingen in de samenleving en ontwikkelingen in zijn vakgebied.
Meer info
3,90