In de gesprekken van hulpverleners of leerkrachten met jongeren overheerst vaak de stem van professionals als beter-wetenden, conform het medische en onderwijskundige model: protocollair – een gebroken...
Werken aan groeiend vertrouwen
De residentiële behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking is niet eenvoudig. Dit artikel gaat in op uitkomsten van leefklimaatonderzoek in een...
Werken als docent op een interne residentiële school is niet gemakkelijk. Veel leerlingen zijn lang niet naar school geweest en komen binnen met ernstige gedrags- en verslavingsproblemen. Hoe creëer je dan...
Prof. dr. Peer van der Helm Maroesjka van Nieuwenhuijzen Hanneke Wegter
Steeds meer jongeren met een licht verstandelijke beperking komen in aanraking met justitie en worden behandeld in een justitiële jeugdinrichting. De recidivecijfers zijn al jaren...
Wat is de beste manier om pesten op school tegen te gaan? Recente studies naar de effectiviteit van antipestprogramma’s en onderzoek bij scholen van het voortgezet speciaal onderwijs, waar veel wordt gepest,...