Auteurs

Taalontwikkeling

11 producten gevonden.
De dominee die de plattelandsjeugd leerde lezen

De dominee die de plattelandsjeugd leerde lezen

Armand Heijnen

Tot begin negentiende eeuw was het met het lees- en schrijfonderwijs slecht gesteld. Onderwijzers maakten veelal gebruik van zogeheten ‘haneboeken’, abc-boekjes waaruit lezen werd aangeleerd via...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 115 - 2020
Sociale veiligheid op scholen

Sociale veiligheid op scholen

Henk de Vos

De manier waarop we in Nederland het onderwijs hebben vormgegeven draagt niet bij aan de sociale veiligheid. Het is nodig dat we de, soms ernstige, negatieve gevolgen hiervan onder ogen zien. Maar wat kunnen we...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 115 - 2020
Pedagogiek | Thuisonderwijs

Pedagogiek | Thuisonderwijs

Natascha Notten

De coronacrisis legt zwakke plekken in onze samenleving bloot. Het al dan niet kunnen bieden van thuisonderwijs is er daar een van. Door de verschillende ervaringsverhalen in de media werd en wordt voor...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 115 - 2020
De doorgaande leeslijn : de leesontwikkeling van 0 tot 20 jaar

De doorgaande leeslijn : de leesontwikkeling van 0 tot 20 jaar

Vijftien jaar na het verschijnen van De doorgaande leeslijn (2005) brengt Stichting Lezen een geactualiseerde versie uit. Het voorliggende rapport beschrijft op basis van recente wetenschappelijke...
Meer info
Gratis
Monitor actieprogramma Tel mee met Taal 2016-2018

Monitor actieprogramma Tel mee met Taal 2016-2018

In 2015 is op initiatief van de ministeries van OCW, SZW en VWS gestart met het actieprogramma Tel mee met Taal 2016-2018, om een extra impuls te geven aan het bestrijden en voorkomen van laaggeletterdheid. Het...
Meer info
Gratis
Taalontwikkeling in de natuur

Taalontwikkeling in de natuur

Jannette Prins

Lekker naar buiten de natuur in blijkt goed te zijn voor de motoriek en de concentratie van jonge kinderen. In het onderzoek ‘Hoofd, schouders, knie en TAAL’ staat de vraag centraal in hoeverre...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 105 - 2018
Effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs

Effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs

In veel landen wordt in het primair onderwijs extra aandacht besteed aan leerachterstanden. Dat is niet vreemd, want leerachterstanden voorkomen en inlopen is een zeer effectieve inzet van onderwijsmiddelen.
Meer info
Gratis
Is de cloze-toets een betrouwbare en valide maat voor begrijpend lezen?

Is de cloze-toets een betrouwbare en valide maat voor begrijpend lezen?

Samenvatting: De cloze-toets (een toets waarbij kinderen gaten in de tekst moeten opvullen) is een korte leestoets die gebruikt wordt om begrijpend lezen te meten. Maar over de kwaliteit van de cloze-toets...
Meer info
Gratis
Achtergronden van taalachterstanden bij jonge kinderen in Oost-Groningen

Achtergronden van taalachterstanden bij jonge kinderen in Oost-Groningen

Samenvatting:  Oost-Groningen is een gebied met traditioneel veel leerlingen met taalachterstanden. Recent reviewonderzoek heeft dat nog eens bevestigd. Inmiddels is veel bekend over de achtergronden...
Meer info
Gratis
Lectorale rede: Gezin in Gesprek. Systeemgericht werken met jongeren en hun gezinnen

Lectorale rede: Gezin in Gesprek. Systeemgericht werken met jongeren en hun gezinnen

Inleiding: Een gesprek. Twee of meer mensen die met elkaar praten, woordenen gedachten uitwisselen, tot zinnen en op verhaal komen. Woorden die informatie geven, een wens koesteren, die een relatie maken of...
Meer info
Gratis