De manier waarop volwassenen tegen kinderen op een taalstimulerende manier kunnen praten is: niet te snel en aangepast aan het taalniveau van het kind. In een aan het kind aangepast taalaanbod voorlezen,...
Het gebruik van programma’s voor Voor- en Vroegschoolse educatie (VVe) neemt sterk toe. Zeker nu ook vanuit de politiek aan de gemeenten de opdracht is gegeven om die programma’s uit te
voeren voor...
Om dyslexie tijdig te detecteren is een dyslexieprotocol opgesteld, een prima initiatief. Echter, ook kleuters worden al in het protocol betrokken. Dit roept vragen op: wanneer moeten kinderen echt
kunnen...
De spontane ontwikkeling van peuters en kleuters staat onder grote druk. Niet alleen pedagogen en leerkrachten zijn bezorgd over de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs aan jonge kinderen, waar...
De huidige benadering binnen groep 1 en groep 2 van het basisonderwijs, waarbij kinderen worden beoordeeld op taalachterstanden, motorische achterstanden en emotionele ontwikkelingsproblemen, brengt het gevaar...
Peuters en kleuters worden in Nederland, zowel vanuit de gezondheidszorg als vanuit het onderwijs nauwlettend gevolgd. Onderwijsachterstanden en taalachterstanden moeten preventief of in de basis (bij vroege...
Jonge kinderen tot ongeveer zeven jaar vertonen een geheel eigen ontwikkelingsproces. Het is een verwervingsproces van basisvaardigheden die nodig zijn om later als schoolkind te kunnen functioneren. Dit proces...
De politieke en onderwijskundige wens om bij jonge kinderen taalachterstanden op te sporen en te bestrijden roept tenminste twee vragen op: wat is een taalachterstand en wat zijn de effecten van...
Tussen de onmondige baby en het volop sprekende schoolkind dat naar groep 3 gaat zit de peuter en de kleuter. Een wonderlijke en fantastische periode. De periode van de persoonlijkheidsvorming waarin kinderen...