Wim de Jong
We bevinden ons midden in een heuse burgerschapshausse. De overheid wil dat scholen meer aan burgerschap gaan doen, en er is in het onderwijsveld een brede reflectie ontstaan op burgerschap en hoe dit te...
Armand Heijnen
Bij het opruimen van mijn boekenkast kwam ik het Leerboek Historiese pedagogiek, bedoeld voor de hoofdakte-kandidaten tegen, een in episcopaal paars uitgevoerd studieboek van mijn vader, toen deze rond 1930 de...
Daphne Clement
De afgelopen zes jaar schreef Daphne Clement voor PiP haar column Kijk op de ander. In dit artikel maakt ze de balans op van wat dit schrijven haar leerde over de ander, zichzelf en het creëren van een...
Judith Conijn
Hesther L. van Gulick
Willeke Rietdijk
Lucija Andre
Anders Schinkel
In de filosofische literatuur is er het laatste decennium veel aandacht geweest voor het educatieve belang van verwondering. In dit artikel presenteren we een theoretisch kader van specifieke...
Leendert Groenendijk
Godsdienst heeft zijn heiligen, oorlog zijn helden, film kent zijn sterren, populaire muziek haar toppers. We hebben ze groot gemaakt vanwege prestaties die we buitengewoon vinden. Ook de pedagogiek beschikt...
Dr. Martine F. Delfos
Paul van Geert
Willem Koops
Dr. Bas Levering
Frans van Poppel
Paul Schnabel
Micha de Winter
Dit bijzondere boek gaat over kinderen vanuit een groot scala van gezichtspunten. Over het kind als uitkomst van de evolutie, als product van de eigen hersenen, over het kind als soldaat, over het kind zoals...
Dr. Bas Levering
Jacob Bijl
De op 27 december 1880 in Düsseldorf geboren Theodor Litt promoveerde als vierentwintigjarige op een aan klassieke filosofie gewijd werk. Aansluitend op zijn studie in Bonn werd hij in...
Rien van IJzendoorn
Samenvattend heb ik de stelling proberen te verdedigen dat vroegkinderlijke opvoeding wel degelijk een belangrijk pedagogisch onderzoeksterrein vormt, ondanks het feit dat in de pedagogiek diverse definities...
Wolfgang Klafki
[Boek in Duitse taal]
PROBLEMEN EN TERMEN
1. De problemen waarop dit artikel betrekking heeft, kwamen voor het eerst aan het licht in de eigen lespraktijk van de auteur op landelijke basisscholen. De vragen...