In veel schoolplannen en strategische beleidsstukken van onderwijsinstellingen staan de begrippen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. Via een publicatie van Biesta (2012) zijn ze...
In 2020 werd inclusiever onderwijs omarmd als een beleids en ontwikkelopgave. Meer kinderen met een ondersteuningsbehoefte zullen een plek krijgen in het regulier onderwijs. Maar hoe zijn we...
De beroepskolom lijkt op papier een route van de TGV: herkenbaar, effectief en glinsterend in het landschap. Maar hoe verloopt dat in werkelijkheid? Leerlingen in het vmbo moeten op vrij jonge leeftijd al...
Er gaan veel middelen verloren aan onjuiste opleidingskeuzes en wisselen van opleiding. Voor een deel is het niet te voorkomen omdat loopbaanoriëntatie als een transformatieproces moet worden gezien,...
Dat scholen aandacht hebben voor de loopbaan van leerlingen is geen nieuws. Natuurlijk is elke goede school bezig om met elke leerling zo veel mogelijk te leren. Wat bijzonder is in de Johan de Witt...
In de veelgeprezen film ‘Entre les Murs’ van Laurent Cantet uit 2008, over een Franse school voor voortgezet onderwijs, stelt een leerlinge haar docent François de vraag: ‘Waarom moet...
Tot nu toe hebben we gesproken over de structuur van het beroepsonderwijs, de beroepskolom en de keuzes die leerlingen maken in hun loopbaan. Maar de centrale figuur voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding...
In dit hoofdstuk staat loopbaanoriëntatie en -begeleiding centraal. Het heeft een rappe ontwikkeling doorgemaakt, waarbij studiekeuzevoorlichting steeds meer ruimte maakt voor begeleiding, vooral in de...
In het vorige hoofdstuk hebben we gezien dat steeds meer leerlingen doorstromen van het vmbo naar het mbo en dat het voortijdig schoolverlaten daalt. We zagen ook dat gegeven deze macrocijfers de individuele...
Leerlingen vinden hun weg in het vmbo, halen een diploma en stromen daarna door naar het mbo. Dat gebeurt in toenemende mate met minder voortijdig schoolverlaten (vsv). In paragraaf 3.1 gaan we in op de...