Auteurs

Ethiek

55 producten gevonden.
Interview - Jan van Hooff

Interview - Jan van Hooff

Dr. Bas Levering

Onlangs verscheen de autobiografie van prof. dr. Jan van Hooff (1936). Daarin kijkt de nog altijd actieve primatoloog en etholoog terug op zijn rijke onderwijs- en onderzoekscarrière. Deze...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 112 - 2019
Interview - Jeroen Dekker

Interview - Jeroen Dekker

Dr. Bas Levering

‘Leerstoel, geen preekstoel’ Op 18 december 2018 nam Jeroen Dekker na 27 jaar afscheid als hoogleraar grondslagen van de pedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bas Levering sprak met hem.
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 107 - 2019
Interview - Jan van der Ploeg : Arbeiden en niet vertwijfelen

Interview - Jan van der Ploeg : Arbeiden en niet vertwijfelen

Dr. Bas Levering

Jan van der Ploeg (1927), oud-hoogleraar orthopedagogiek aan de Leidse Universiteit, is waarschijnlijk de oudste wetenschappelijk actieve pedagoog in Nederland. Bas Levering sprak met hem over ontwikkelingen in...
Meer info
Gratis
Onderdeel van PIP 106 - 2018
Hoe belangrijk is een genetisch eigen kind?

Hoe belangrijk is een genetisch eigen kind?

Dr. Bas Levering Inez de Beaufort

Op 5 september 2018 hield Annelien Bredenoord de 6e Els Borst lezing, getiteld ‘Nieuwe voortplantingstechnologie, nieuwe familievormen, nieuwe ethische vragen?’ Voor de discussie over...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 105 - 2018
Segregatie in onderwijs en samenleving

Segregatie in onderwijs en samenleving

Michael S. Merry Imane Oulali Jan Steutel Dr. Bas Levering

Zowel de Nederlandse als de Vlaamse samenleving worden van oudsher gekenmerkt door segregatie. Gezinnen leefden en leven gescheiden van elkaar in verschillende wijken met hun eigen kinderopvangcentra, scholen,...
Diversiteitsgevoeligheid van de opleiding Pedagogische Wetenschappen

Diversiteitsgevoeligheid van de opleiding Pedagogische Wetenschappen

Doret de Ruyter

In januari 2011 is bij de afdeling Onderwijspedagogiek en Opvoedingsfilosofie van de Vrije Universiteit een project gestart, waarin wordt nagegaan op welke wijze de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de...
“Sinds wanneer zijn de moeders, die thuis hun kinderen zélf opvoeden, sufferds?”

“Sinds wanneer zijn de moeders, die thuis hun kinderen zélf opvoeden, sufferds?”

Bruno Vanobbergen Evelien Flamez

Deze bijdrage gaat in op hoe vrouw-zijn en vrouwenemancipatie als pedagogische concepten werden gedacht in vrouwenuitzendingen op de BRTN tussen 1954 en 1966. Met de classificatie van de vrouwenuitzendingen in...
Living apart together

Living apart together

Elias Hemelsoet

Opvoeding en onderwijs worden heden ten dage op een dwingende wijze geconfronteerd met de gevolgen die voortkomen uit nieuwe breuklijnen in de samenleving; breuklijnen op grond van etnisch-culturele,...
‘Gaat weg uit hun midden en scheidt u af’

‘Gaat weg uit hun midden en scheidt u af’

Leendert Groenendijk

Aan de geschiedenis van het vroeg(st)e christendom laat zich exemplarisch demonstreren dat segregatie – opgevat als functionele differentiatie – een profijtelijk proces kan zijn. Deze van oorsprong...
De Roma: probleem of spiegel voor onze samenleving?

De Roma: probleem of spiegel voor onze samenleving?

Elias Hemelsoet

De ‘Romaproblematiek’ is alomtegenwoordig in de media. Na een schets van de veranderende maatschappelijke context ten gevolge van nieuwe migratiestromen van Oost naar West-Europa, staat dit...