In 1990 wordt Ben Spiecker geïnterviewd door Wout van Steenis voor het blad De Vacature in een serie over onderwijs op weg naar 2000 (Van Steenis, 1990). Het gesprek gaat over Spieckers visie op de morele...
As a political philosophy, liberalism has both flourished and taken diverse shapes in Western societies over the last three centuries. One prominent version locates commitments to justice as the normative...
According to Ben Spiecker’s important account of it, indoctrination involves the inculcation of doctrines, which itself involves the suppression of critical dispositions, intellectual virtues, and...
De jongste loot aan de nog steeds doorgroeiende boom van onderwijs- en opvoedingstaken is de burgerschapsvorming. Burgerschapsvorming moet onder andere een bijdrage leveren aan maatschappelijk fatsoen, sociale...
Dertig jaar geleden promoveerde Ben Spiecker op de dissertatie Idealen en idolen van de opvoedingswetenschap (1974). De titel wekt de indruk dat idealen een thematiek betreffen die hem na aan het hart ligt. Dat...
One would be hard put to think of a topic of greater general human interest and concern than sex. Indeed, one need look no further than to the literary and artistic heritages of popular and high culture to...
Psychopathie heeft als stoornis of ziektebeeld een vreemde geschiedenis. Nadat de als controversieel bekend staande aandoening in 1980 niet in DSM-III opgenomen werd (de antisociale persoonlijkheidsstoornis...
Empathie is het vermogen zich te kunnen inleven in de ander. Een kind is bijvoorbeeld empathisch als het verdrietig wordt wanneer een ander pijn of verdriet heeft, of door te troosten probeert om dergelijk leed...
Onderzoek naar de relatieve invloed van genen en omgeving – nature en nurture – is het domein van de gedragsgenetica. Het klassieke tweelingenonderzoek is het meest bekend. Hierbij meet men de...
Opvoeding en ontwikkeling zijn op het eerste gezicht nauw met elkaar verbonden. Toch is de verhouding tussen deze twee begrippen bepaald niet onomstreden. Is de ontwikkeling van een kind niet juist iets waarop...