Onderwijs is geen ding, ook geen organisme, maar een culturele activiteit. Dingen en organismen kan men op hun werking onderzoeken; de vraag is nu of dat ook het geval is met culturele activiteiten. Kun je...
In 2009 opende De Wereld op Zuid haar deuren. De Wereld op Zuid is de naam van een multifunctioneel gebouw in Zuidwijk (deelgemeente Charlois) in Rotterdam. In het gebouw huizen twee basisscholen, een...
In zijn Scholen maken mensen noemt de Nederlandse pedagoog Martinus Langeveld de school een amfibie, een amfibie tussen de generaties. Volgens Langeveld is de school een ‘tussen’; de school is niet...
In de jaren negentig van de vorige eeuw onderzocht de Engelse pedagoog Robin Alexander het basisonderwijs in Engeland, Frankrijk, Rusland, de VS en India. Gesprek en werk blijken overal de hoofdbestanddelen van...
Het zal zo’n vijf of zes jaar geleden zijn geweest dat het begrip ‘talentontwikkeling’ opdook. Opeens begon men over talenten te spreken, over talentscouts en het ontwikkelen van latente talenten. De...
Frankrijk heeft een lange pedagogische traditie. Rousseau schreef er aan de vooravond van de Franse Revolutie zijn Emile. Twee eeuwen eerder schreef Montaigne er zijn beroemde essay Over de opvoeding van...
Frankrijk heeft een lange pedagogische traditie. Rousseau schreef er aan de vooravond van de Franse Revolutie zijn Emile. Twee eeuwen eerder schreef Montaigne er zijn beroemde essay Over de opvoeding van...
In het beroepsonderwijs is de rol van de leraar een tijdlang onderbelicht geweest. De nadruk lag op schaalvergroting, curriculumstructuren, leer- en managementlijnen. De leraar leek niet meer zo van belang.
Wie een schoolklas binnenkomt, stapt niet alleen een pedagogische wereld binnen, maar ook een historische. Neem het bord, sinds 1806 hebben we dat. De klassikale aanpak is ook al zo’n tweehonderd jaar...