Op Vox College in Amsterdam-Noord begonnen scholieren in 2021 een GSA: een van de Gender & Sexuality Alliances die zich tegen- woordig op allerlei scholen manifesteren, in Nederland ondersteund door...
Wouter Pols is altijd al geïntrigeerd geweest door de complexe relatie tussen pedagogische praktijk en theorie. Dat was al het geval als beginnend leraar in het speciaal onderwijs, later als opleider, als...
Bea Pompert zet zich al veertig jaar met springlevend enthousiasme in voor de ontwikkeling van het jonge kind. Spel waarbij kinderen de wereld verkennen en zich die toe-eigenen vindt zij essentieel. Evenals de...
Hoogleraar Onderwijskunde Monique Volman is altijd in de weer met Werk maken van gelijke kansen: zo heet ook het boek dat ze in 2020 maakte met Linda van den Bergh en Eddie Denessen. Tegelijk verscheen van haar...
De ontwikkeling van jongens wordt gedwarsboomd door problematische beelden van mannelijkheid versus vrouwelijkheid. Opvattingen over ‘echte mannen’ werken maatschappelijke en persoonlijke problemen...
Sjoerd Karsten wilde in zijn biografie van A.H. (Adriaan) Gerhard een beeld schetsen van ‘een bijzonder persoon, die in geen enkel hokje paste, maar wel nauw verweven was met belangrijke figuren en...
Joop Berding Saskia van Oenen Johan Van Eeckhout Freddy Bonnu
Maak u vrij van de bevoogding van school en opvoeding! Dit bepleiten Johan van Eeckhout en Freddy Bonnu, de Vlaamse auteurs van het boek Leven zonder school, waarin zij ook alternatieven voor de school...
Wat kan de pedagoog van een roman leren? Welke nieuw zicht levert fictie op kinderlijke ontwikkeling en beelden van volwassenheid?
Saskia van Oenen bespreekt Het tegenovergestelde van een mens van Lieke...
Het vaststellen van een pedagogische visie is voor brede scholen een ingewikkelde klus. De individuele instellingen hebben eigen pedagogische doelen, maar wat hebben zij samen? In deze bijdrage gaan we in op de...