De ontwikkeling van jongens wordt gedwarsboomd door problematische beelden van mannelijkheid versus vrouwelijkheid. Opvattingen over ‘echte mannen’ werken maatschappelijke en persoonlijke problemen...
Joop Berding Saskia van Oenen Johan Van Eeckhout Freddy Bonnu
Maak u vrij van de bevoogding van school en opvoeding! Dit bepleiten Johan van Eeckhout en Freddy Bonnu, de Vlaamse auteurs van het boek Leven zonder school, waarin zij ook alternatieven voor de school...
Wat kan de pedagoog van een roman leren? Welke nieuw zicht levert fictie op kinderlijke ontwikkeling en beelden van volwassenheid?
Saskia van Oenen bespreekt Het tegenovergestelde van een mens van Lieke...
Het vaststellen van een pedagogische visie is voor brede scholen een ingewikkelde klus. De individuele instellingen hebben eigen pedagogische doelen, maar wat hebben zij samen? In deze bijdrage gaan we in op de...
Het schoolbuurtwerk in Amsterdam staat al dertig jaar borg voor projecten waarin kinderen onder schooltijd op onderzoek uitgaan in de buurt. Ze gaan in gesprek met buurtbewoners, bedrijven en instanties en doen...
Kunsteducatie wordt tegenwoordig vooral gepromoot als middel om de jeugd creatief, onderzoekend en kritisch te leren denken en werken. Maar met zo’n fraai breed vormingsdoel kan ook uit zicht raken wat...