Bea Pompert zet zich al veertig jaar met springlevend enthousiasme in voor de ontwikkeling van het jonge kind. Spel waarbij kinderen de wereld verkennen en zich die toe-eigenen vindt zij essentieel. Evenals de...
Joop Berding Saskia van Oenen Johan Van Eeckhout Freddy Bonnu
Maak u vrij van de bevoogding van school en opvoeding! Dit bepleiten Johan van Eeckhout en Freddy Bonnu, de Vlaamse auteurs van het boek Leven zonder school, waarin zij ook alternatieven voor de school...
Wat kan de pedagoog van een roman leren? Welke nieuw zicht levert fictie op kinderlijke ontwikkeling en beelden van volwassenheid?
Saskia van Oenen bespreekt Het tegenovergestelde van een mens van Lieke...
Het schoolbuurtwerk in Amsterdam staat al dertig jaar borg voor projecten waarin kinderen onder schooltijd op onderzoek uitgaan in de buurt. Ze gaan in gesprek met buurtbewoners, bedrijven en instanties en doen...
Kunsteducatie wordt tegenwoordig vooral gepromoot als middel om de jeugd creatief, onderzoekend en kritisch te leren denken en werken. Maar met zo’n fraai breed vormingsdoel kan ook uit zicht raken wat...
Wat moeten we denken van robots in pedagogisch werk? Japanse robotnanny’s waarover de media soms berichten, zijn wel een erg extreme vorm. Je hebt veel meer varianten, van robots tot en met eenvoudige...
Een school die voor het leeuwendeel uit projectonderwijs bestaat, waarin vmbo’ers tot en met vwo’ers bovendien samen optrekken: hoe krijg je dat voor elkaar? De Vox-klassen begon ermee in 2016, op kleine...