Gebrek aan invloed op jeugdhulp funest voor ouders en kinderen’, concluderen de Nationale Ombudsman en de Kinderombudsman in hun recente onderzoek Participatie vanaf de zijlijn (november 2024). Ze...
Pedagogen hoor je veel te weinig in het publieke en politieke debat, waarin zij juist nodig moeten opkomen voor het belang van het kind. Dat motiveerde Hanske Douwenga en Sophie Vermaning om, met andere...
Op Vox College in Amsterdam-Noord begonnen scholieren in 2021 een GSA: een van de Gender & Sexuality Alliances die zich tegen- woordig op allerlei scholen manifesteren, in Nederland ondersteund door...
Wouter Pols is altijd al geïntrigeerd geweest door de complexe relatie tussen pedagogische praktijk en theorie. Dat was al het geval als beginnend leraar in het speciaal onderwijs, later als opleider, als...
Bea Pompert zet zich al veertig jaar met springlevend enthousiasme in voor de ontwikkeling van het jonge kind. Spel waarbij kinderen de wereld verkennen en zich die toe-eigenen vindt zij essentieel. Evenals de...
Hoogleraar Onderwijskunde Monique Volman is altijd in de weer met Werk maken van gelijke kansen: zo heet ook het boek dat ze in 2020 maakte met Linda van den Bergh en Eddie Denessen. Tegelijk verscheen van haar...
Het beroep leerkracht is een zwaar beroep. In elk geval voor de leerkracht die ‘iets meer wil’ dan het afwerken van een voorgeschreven lesprogramma, maar ook voor wie wel genoegen neemt met...
De ontwikkeling van jongens wordt gedwarsboomd door problematische beelden van mannelijkheid versus vrouwelijkheid. Opvattingen over ‘echte mannen’ werken maatschappelijke en persoonlijke problemen...
Hoe kunnen we na 75 jaar de Tweede Wereldoorlog nog blijven memoreren met kinderen? ‘Juf op Straat’ Jorie Wieriks doet dit al veertig jaar in haar project ‘Herdenken en Vieren’ met...
Sjoerd Karsten wilde in zijn biografie van A.H. (Adriaan) Gerhard een beeld schetsen van ‘een bijzonder persoon, die in geen enkel hokje paste, maar wel nauw verweven was met belangrijke figuren en...