Auteurs

11 producten gevonden.
Helen Parkhurst: ontwerper van het Daltononderwijs

Helen Parkhurst: ontwerper van het Daltononderwijs

Tom Kroon Dr. Bas Levering

Helen Parkhurst is de grondlegger van het daltononderwijs. Haar ideeën leven nog steeds voort op zo’n driehonderd Nederlandse scholen. En ook buiten het Daltononderwijs zijn haar werkwijzen bekend.
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 02 2025
Rudolf Joseph Lorenz Steiner: levensfilosoof en pedagoog van de vrijeschool

Rudolf Joseph Lorenz Steiner: levensfilosoof en pedagoog van de vrijeschool

Tom Kroon Dr. Bas Levering

Rudolf Steiner was een denker met grote invloed. Hij was geen gewone onderwijshervormer. Hij was filosoof en grondlegger van de antroposofie. Zijn ideeën vormden de basis van de vrijescholen, die tot op de...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 02 2025
De terreurdaad van Anders Behring Breivik vanuit pedagogisch perspectief

De terreurdaad van Anders Behring Breivik vanuit pedagogisch perspectief

Tom Kroon

De bomaanslag in Oslo en de schietpartij op het eilandje Utøya op 20 juli 2011, die 77 doden eisten, hebben diepe sporen nagelaten in de Noorse samenleving. Ze riepen ook tal van vragen op. Hoe...
Meer info
Gratis
Onderdeel van VBSP
Deugden kun je leren

Deugden kun je leren

Tom Kroon

Moesten pedagogen zich enkele decennia geleden nog verontschuldigen voor het gebruik van de term ‘deugd’, nu hoeft dat niet meer. De belangstelling voor de deugdethiek is de laatste...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 47 - 2009
Handreikingen bij de gewetensopvoeding

Handreikingen bij de gewetensopvoeding

Tom Kroon

Terwijl spreken over het geweten in de pedagogiek lange tijd taboe is geweest, groeit tegenwoordig het inzicht dat het geweten in het alledaagse leven een belangrijke rol speelt en dat daarom aan...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 32 - 2006
Het geweten terug van weggeweest in de opvoeding

Het geweten terug van weggeweest in de opvoeding

Tom Kroon

Wie het geweten ter sprake brengt werd tot voor kort al snel voor moraalridder of dominee versleten. Maar het geweten is terug van weggeweest. Tom Kroon betoogt dat we in de morele opvoeding niet...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 30 - 2006
Ons onderwijsbestel op de helling

Ons onderwijsbestel op de helling

Tom Kroon

Artikel 23 van de Grondwet ligt weer eens onder vuur. Volgens dit artikel mogen scholen zich op een godsdienstige grondslag profileren op kosten van de overheid. Elke Nederlander betaalt dus mee. Is dat, gezien...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 19 - 2004
Waarden en opvoeding beheerstheid en fatsoen

Waarden en opvoeding beheerstheid en fatsoen

Tom Kroon

Onze morele waarden zijn onderling onsamenhangend en geven niet een volledig beeld van wat we onder alle omstandigheden behoren na te streven. Hun betekenis verkrijgen ze in een context van samenleven, een...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 17 - 2004
Sociale en morele competenties

Sociale en morele competenties

Tom Kroon

In pogingen om sociale competenties aan te duiden en deze in methodische aanpakken onder te brengen dien je ook altijd aandacht te besteden aan morele waarden en normen. Anders is het gevaar...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 10 - 2002
Opinie - Het belang van disciplineren

Opinie - Het belang van disciplineren

Tom Kroon

Het is voor pedagogen niet vanzelfsprekend meer om de aandacht te vestigen op de beschavende gevolgen van vroegtijdig disciplineren. In onze opwindende, vitalistische en individualistische tijd is men er vooral...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 72 - 2013